Úticélunk: Plakiasz és Preveli

(2003. július 15., kedd)

Ismét átkeltünk a déli partra, egy elbűvölő kanyonon keresztül. Prevelibe váltottunk jegyet (3,30 €), ezért nagyon csodálkoztunk, hogy Plakiaszba ment a busz. Leszálltunk a kis, tengeröblöt körülölelő faluban (felette a hegyen magasodott fehér házacskáival Myrthiosz), ám a kalauz szólt, hogy Preveli még csak ezután következik. Így gyorsan visszaszálltunk, és lélegzetelállítóan meredek út után végre megérkeztünk a Preveli kolostorhoz.

Ez a hely kultikus jelentőségén túl 2. világháborús emlékhely is: a szerzetesek új-zélandi, ausztrál és angol katonákat bújtattak itt 1941-ben, és eljuttatták őket a preveli partokhoz érkező szövetséges hajókra. Ezt a németek megtorolták, így ez a kolostor is fontos görög nemzeti emlékhely.

A kolostor belül csak részben látogatható, mert ma is szerzetesek élnek itt. Egy múzeumi kiállítás tekinthető meg (2,5 € és kötelező a vállat, térdet is takaró ruházat, ezért a bejáratnál lepel-szerű ruhadarabokat osztogatnak a rászoruló turistáknak…)

Van egy szép templom, ahol mint mindenki, mi is gyújtottunk gyertyát a Szűzanyának. Pár pillanat múlva láttuk, hogy jött egy szerzetes, megragadta a leszurkodott, pislákoló, karcsú gyertyák zömét, és egy vizes tálkába nyomva egyszerre eloltotta őket… Érzésünk szerint pedig az ilyesmivel nem illik spórolni…

A Preveli kolostortól kissé távolabb, pár km-re egy régebbi kolostor romjai láthatóak és azok szomszédságában áll egy régi török kőhíd. Preveli pálmafás strandját nem kerestük meg, mert rendkívülien meleg volt, az út mentén egy szál fa sem volt. Míg vártunk a buszra, a kolostor-kertben viszont sikerült végre megismerkednünk az állandóan éktelen hangon ricsajozó kabóca-csapat egyik példányával. Több fotó is készült a gyanútlan kis állatról, mielőtt megjött a busz. Ismét bedöcögtünk Plakiaszba, és tettünk egy negyed órás sétát a vízparton a visszaindulás előtt.